Kusturica a realizat un documentar despre Maradona

Emir Kusturica, unul dintre cei mai respectati si mai nonconformisti regizori ai vremurilor moderne, deopotriva actor si muzician, cunoscut pentru filmele sale in care idealismul hollywodian se impleteste cu o realitate deosebit de dura, de multe ori disparand in spatele unor secvente de un realism sfasietor, si-a indreptat atentia si asupra lumii fotbalului. Singurul jucator care i-a atras atentia in mod deosebit a fost marele Diego Maradona, o legenda a fotbalului argentinian, respectat de o lume intreaga pentru performantele sale „supranaturale” de pe terenul de fotbal.

Desi a fost implicat si in scandaluri cu droguri sau sentimentale, Maradona a iesit cu bine din toate si si-a continuat viata destul de simpla, insa plina de faima si bani. In documentarul lui Kusturica, portretul lui Maradona a fost „zugravit” in „Maradona by Kusturica” (2008) tinand cont de cele trei mari directii ale vietii sale: cariera de antrenor, tatal Maradona si cetateanul Maradona, mereu nemultumit-despre el au vorbit diverse personalitati si apropiati care l-au cunoscut indeaproape. Efedrina si cocaina l-au tinut pe tusa pe Maradona luni bune dupa ce a fost dat afara din competii fotbalistice importante desfasurate in SUA si Italia. Pe langa acestea, intr-o situatie de-a dreptul bizara, asaltat de jurnalisti, Maradona a ripostat si a tras in ei efectiv cu o arma cu aer comprimat. Documentarul nu uita nici de perioada neagra din viata lui Maradona, in copilarie, cand lipsa banilor l-a determinat sa lupte pentru o cariera in fotbal pe care a si castigat-o prin mult efort si multa ambitie, dar si printr-un talent de invidiat. Unul dintre idolii sai, Fidel Castro, este si el evocat si oglindit prin prisma unei viziuni politice foarte articulate pe care Maradona a avut-o in tinerete si pe care o impartaseste chiar si la maturitate.

Intocmai ca si Kusturica, si Maradona nu este tocmai un personaj pe care sa-l incadrezi usor in niste tipare, dovada ca, dupa aparitia autobiografiei sale, „Eu sunt Diego”, care s-a vandut ca painea calda in Argentina, la doi ani diferenta, a dat toate drepturile banesti care-i reveneau din vanzarea cartii cubanezilor si lui Fidel Castro, pe care-l respecta si-l admira pentru deciziile sale politice si pentru „mana de fier” cu care-si conducea poporul…